Een nieuw, vrolijk en flitsend woordenschatprogramma voor kleuters, nieuwkomers en leerlingen uit het speciaal onderwijs, om extra te oefenen. Met Sam herhalen kinderen in één week bepaalde woorden van het reguliere LOGO3000 aanbod en consolideren de tweede week de woorden actief. Deze woorden leren ze grotendeels zelfstandig met hulp van Sam.

’Zo, daar ben ik dan: Sam de politieman.’

Met bovenstaande titelzin beginnen de kleine avontuurtjes van Sam de politieman en zijn vriendin Guusje. In de tot verbeelding aansprekende filmpjes ondernemen Sam en Guusje allerlei activiteiten die herkenbaar zijn voor jonge kinderen. Het stramien is in elk filmpje hetzelfde. Zo begint elk filmpje met de standaardzin van Sam, waarna de gedramatiseerde semantisering plaatsvindt. De filmpjes sluiten af met een bijzondere of hilarische consolideeropdracht waarna Sam steevast eindigt met:  

‘Maar jullie weten het: is er gevaar, dan ben ik daar.

Is er een probleem, dan ben ik er meteen.

Is er gedoe, dan ga er ernaar toe.

Want ik ben Sam … de politieman!’

Sam de politieman maakt gebruik van de beproefde aanpak ‘Met woorden in de weer’.

SEMANTISEREN:

  • In elk filmpje worden meerdere LOGO3000-woorden gesemantiseerd
  • De woorden worden niet alleen ‘los’ maar ook in zinnen aangeboden.
  • De woorden worden in vrolijke en kraakheldere contexten aangeboden.

CONSOLIDEREN:

  • Elk filmpje eindigt met een consolideer-opdracht die leerlingen thuis of op school kunnen doen.
  • De woorden worden thuis of op school speels geconsolideerd in een werkboekje.
  • Vanzelfsprekend: de woorden worden ook thuis of op school herhaald in LOGO-digitaal.
  • Voor op school zijn er voor de leerkracht uitgeschreven consolideeractiviteiten die inzetten op actief woordgebruik.

CONTROLEREN:

  • De woorden worden passief gecontroleerd met LOGO-digitaal.
  • De woorden worden actief gecontroleerd met de nieuwe steekproef Woordenschat & Spreken

Een leerkracht over Sam: ‘Wat een krachtig onderwijsmateriaal!’

Leerkrachten weten allang dat het onderwijs aan kleuters en jonge kinderen zich niet altijd in strikte lesschema’s laat vastpinnen. Ze weten dat je juist bij jonge kinderen kansen moet grijpen om ze een stapje verder te helpen in hun brede ontwikkeling. Zo is het ook met ‘woorden’ leren: een jong kind gaat niet zomaar praten omdat jij de instructie geeft dat ie moet praten. Een kind gaat spreken omdat hij ervaart dat het betekenis voor hem heeft in het contact met anderen. Zo kan hij uitdrukking  geven aan zijn gevoelens, ideeën en meningen en dat delen en/of afstemmen met anderen. Een rijke (interactieve) taalomgeving in combinatie met een gevarieerd aanbod aan activiteiten is daarbij van groot belang. Sam de politieman wil daar een bijdrage aan leveren.

Lees verder

Participatie bezoekers

Woordenschatonderwijs: een kwestie van verbinden

Marianne Verhallen en Harald Weessies Woordenschatonderwijs is geen losse-woordjes-aangelegenheid. Woorden zitten niet als losse erwtjes in ons brein, waar we ze één voor één uitkrabben als we ze nodig hebben. Woorden zijn opgeslagen als een heel hecht netwerk van betekenissen en

Lees verder »