Een beperkte woordenschat bij kinderen is een voorspeller van minder sociaal-maatschappelijk succes op latere leeftijd. Daarom is vroegtijdig inzetten op taalonderwijs essentieel. In een interview met Dirkje van den Nulft, medeoprichter van Rezulto, en Marieke Boers, trainer bij Rezulto en NT2-docent, ontdekken we het belang van woordenschat voor de toekomst van een kind.

Uit wetenschappelijk onderzoek weet Dirkje één ding zeker: “Een kind haakt af als het te vaak geconfronteerd wordt met activiteiten, teksten en opdrachten die het niet begrijpt.” Dit gebeurt vooral wanneer hun woordenschat ontoereikend is. Woordkennis fungeert als de sleutel tot begrip. Andersom geldt dat kinderen met een stevige woordenschat meer vertrouwen hebben en actiever deelnemen, waardoor ze sneller en meer leren. “Als leerlingen een lesinhoud voldoende begrijpen, pikken ze op een natuurlijke en vanzelfsprekende manier weer nieuwe woorden uit die lesinhoud op.”

Hoe meer woorden je kent, hoe meer kennis je van de wereld hebt

“Het interessante aan woordenschat is dat het niet alleen draait om de communicatieve ontwikkeling, maar dat het ook gaat om conceptuele ontwikkeling.” Dirkje legt uit dat elk woord dat een kind leert, bijdraagt aan meer kennis over de wereld of meer taalbegrip. “Een woord is ook een klein brokje kennis: taalkennis of conceptuele kennis. Vanuit dit gegeven kun je bedenken dat hoe meer woorden een kind kent en hoe beter ze onderling verbonden zijn (netwerkopbouw), hoe meer kennis het kind van de wereld heeft.”

Woorden vormen de dragers van de taal

In haar werk met volwassenen die de Nederlandse taal willen leren, ziet Marieke Boers het effect van een geringe woordenschat op latere leeftijd. “Woorden vormen de dragers van de taal,” legt ze uit. “Zonder een uitgebreide woordenschat kunnen mensen geen genuanceerde of precieze boodschappen overbrengen.” Ook zij benadrukt dat woordenschat de basis vormt voor alle verdere taalontwikkeling en dat het gebrek aan een solide woordenschat een barrière kan vormen voor verdere persoonlijke ontwikkeling en carrière.

“Met een grote woordvoorraad kun je jezelf preciezer uitdrukken”, zegt Marieke. Ze illustreert dit met een voorbeeld uit haar eigen praktijk. “Een cursist vroeg me onlangs wat het verschil was tussen de woorden raden en nadenken. Hoewel de woorden enigszins verwant zijn, zijn het geen synoniemen. Bij raden komt soms wel nadenken kijken, maar nadenken is niet hetzelfde als raden. Dit soort nuances worden steeds belangrijker naarmate de taalvaardigheid toeneemt, en een grotere woordenschat helpt hierbij.”

 

Lees verder: “Zonder woordenschat geen genuanceerde boodschap”

Lees verder