Ga naar de inhoud
  • Producten
    • Met woorden in de weer
    • LOGO
    • LOGO-digitaal
    • Wereld vol woorden
  • Bestellen
    • Met woorden in de weer
    • LOGO
    • Wereld vol woorden
    • Taal actief 5
  • Academie
    • Informatiebijeenkomsten
    • Trainingen
    • Q&A sessies
  • Agenda
    • Woordenschatfestival
  • Blog
  • Over ons
    • Het team
  • Contact
  • Producten
    • Met woorden in de weer
    • LOGO
    • LOGO-digitaal
    • Wereld vol woorden
  • Bestellen
    • Met woorden in de weer
    • LOGO
    • Wereld vol woorden
    • Taal actief 5
  • Academie
    • Informatiebijeenkomsten
    • Trainingen
    • Q&A sessies
  • Agenda
    • Woordenschatfestival
  • Blog
  • Over ons
    • Het team
  • Contact
leerkracht met twee leerlingen die spelletjes spelen in LOGO-digitaal

De kracht van LOGO-digitaal: van herhalen naar beheersen.

  • 17 09 2025

Woorden écht laten beklijven bij leerlingen? Dat lukt pas als je ze laat herhalen en toepassen, en jij nagaat of ze het beheersen. Met LOGO-digitaal wordt dat niet alleen makkelijker, maar ook leuker.

 

Waar LOGO-digitaal écht verschil maakt

Digitale leermiddelen zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Maar de vraag blijft: waar maken ze nu werkelijk het verschil? Bij woordenschatonderwijs – en specifiek de viertakt (Van den Nulft & Verhallen, 2001) – ligt dat vooral bij twee cruciale fasen: het consolideren van nieuwe woorden en het controleren of leerlingen deze woorden beheersen. Precies daar biedt LOGO-digitaal de meerwaarde die leerkrachten zoeken.

 

De rol van de viertakt

Het klassikaal aanbieden van woorden en zorgen dat leerlingen ze begrijpen is slechts het begin. Pas door woorden te herhalen en toe te passen in verschillende contexten, worden ze verankerd in het geheugen. Dit is waar stap 3 van de viertakt – consolideren – om draait. Leerlingen hebben daarbij behoefte aan variatie, systematiek en veel oefenkansen. In stap 4 – controleren – is inzicht nodig: welke woorden zijn al stevig verankerd en welke vragen nog extra aandacht?

Met dit doel is LOGO-digitaal ontwikkeld: om de fasen van consolideren en controleren praktisch, aantrekkelijk en effectief te ondersteunen.

 
Blije kinderen spelen LOGO-digitaal op een ipad in de klas

 Slim consolideren en effectief controleren

Nieuwe woorden leren is vaak de makkelijkste stap. Het echte werk zit in het inoefenen en terughalen. LOGO-digitaal maakt dit proces niet alleen eenvoudiger, maar ook leuker:

  • Leerlingen oefenen met interactieve spelvormen die herhaling spelenderwijs laten plaatsvinden.
  • Ze krijgen directe feedback, waardoor leren effectiever wordt.
  • Oefenen kan niet alleen in de klas, maar ook thuis of zelfs tijdens vakanties – zo blijft de woordenschat actueel en levend.

Voor de leerkracht biedt LOGO-digitaal een helder overzicht van de voortgang. In één oogopslag zie je welke woorden beheerst worden en welke nog extra inoefening nodig hebben.

 

Inspiratie: de spellen in LOGO-digitaal

Een groot voordeel van LOGO-digitaal is de variatie aan spellen. Jij bepaalt welke spellen beschikbaar zijn, afgestemd op de leeftijd en het niveau van jouw leerlingen. Zo kan het spel Vliegen voor jongere kinderen wat intensief zijn, maar is het juist bij oudere leerlingen vaak een favoriet.

  • Alle woorden uit de woordwebben en praatplaten zijn verwerkt in de spellen – als afbeelding, audio en, zodra kinderen kunnen lezen, ook als tekst.
  • Via het digibord kun je woordwebben en praatplaten groot tonen, en in jouw dashboard kun je spellen vooraf testen en bekijken.
  • Leerlingen zien alleen de spellen die jij activeert, en met een thuisinlog kunnen ze ook buiten school verder oefenen. Zo krijgen ouders de kans om betrokken te zijn bij de taalontwikkeling van hun kind.

Een greep uit de spellen:

Trappenspel – Zet woorden in de juiste volgorde in de woordtrap.

Memory – Zoek de juiste plaatjes bij elkaar.

Luisterspel – Sleep het woord (audio) naar het juiste plaatje.

Geef Maar Mee – Zoek het juiste plaatje bij het woord (audio).

Sorteren – Sleep de plaatjes die bij elkaar horen naar het mandje.

Vangen – Vang de plaatjes die hoort bij het uitgesproken woord.

Vliegen – Beweeg naar het juiste plaatje bij het woord (audio).

Kikkerspel – Koppel plaatjes en geluidsfragmenten aan elkaar.

Raad het woord – Galgje in een nieuw jasje.

Zoek het woord – Vind woorden in een woordzoeker.

Waarom LOGO-digitaal?

twee kinderen spelen LOGO-digitaal spelletjes op tablet
Leerkracht bij een digibord met een LOGO woordweb

Voor de leerkracht

  • Makkelijk overzicht van alle woorden.
  • Kies zelf welke spellen leerlingen spelen – passend bij hun leeftijd en niveau.
  • Werk efficiënt en gestructureerd met alle woorden uit de woordwebben en praatplaten.
  • Krijg direct inzicht in welke woorden beheerst zijn en welke extra aandacht vragen.


Voor de leerling

  • Oefen woorden spelenderwijs met gevarieerde, interactieve spellen.
  • Ontvang directe feedback die motiveert en helpt beter te leren.
  • Profiteer van visuele en auditieve ondersteuning, ideaal ook voor NT2-leerlingen.


Voor thuis

  • Leerlingen kunnen via hun thuisinlog ook buiten school oefenen.
  • Herhalen kan altijd: in de klas, thuis of zelfs tijdens vakanties.
  • Ouders krijgen de kans om betrokken te zijn bij de taalontwikkeling van hun kind.

 

Ontdek LOGO-digitaal 

Nieuwsgierig geworden? In de Rezulto Academie maken gebruikers van de LOGO-pakketten online kennis met alle functionaliteiten van LOGO-digitaal. Daarnaast zijn er gratis webinars waarin je vragen kunt stellen en ervaringen kunt uitwisselen met collega’s. Zo wordt de stap naar digitaal werken niet alleen laagdrempelig, maar vooral praktisch en inspirerend.

Probeer LOGO-digitaal

Probeer LOGO-digitaal en geef je leerlingen een vliegende start in hun woordenschatontwikkeling. 

kind laat tablet zien met een LOGO-digitaal spelletje
VorigeVorigeGebruikersonderzoek 2025: wat onze gebruikers écht vinden

Lees verder

Semantiseren in de themahoek schoenenwinkel

Gebruikersonderzoek 2025: wat onze gebruikers écht vinden

Hoe worden de materialen van Rezulto in de praktijk gebruikt? Wat werkt goed, en waar zien gebruikers ruimte voor verbetering? Met die vragen gingen we in juni 2025 op pad. Het resultaat: ruim 630 ingevulde enquêtes, twee keer zoveel als bij

Verder lezen
kinderen spelen in de themahoek schoenenwinkel

Themahoek schoenenwinkel: zo pak je het aan op school

Spelenderwijs leren: een themahoek is daar ideaal voor. De objecten roepen niet alleen herkenning op, ze zorgen ook voor betrokkenheid en stimuleren interactie tussen kinderen. Allemaal belangrijke ingrediënten voor goed woordenschatonderwijs. Maar hoe ga je effectief te werk? Onze trainer Ilse

Verder lezen
woordenschat in de klas

Herken de signalen dat jouw leerling moeite heeft met woordenschat

Woordenschatonderwijs speelt een cruciale rol in schoolsucces. Hoe beter de woordenschat van een leerling, hoe makkelijker hij of zij teksten begrijpt, zich uitdrukt en nieuwe kennis opdoet. Maar hoe herken je als leerkracht welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben? En hoe

Verder lezen
Portfolio
  • Met woorden in de weer
  • LOGO
  • Wereld vol woorden
Bedrijf
  • Over ons
  • Blog
  • Privacyverklaringen
  • Klachtenregeling
  • Annuleringsregeling
Contact
  • Contactformulier
  • Telefoon: 085-9024886 *
  • *ma t/m vrij 09.00 -13.00
  • Mail: info@rezulto.nl

© 2024 All Rights Reserved Rezulto. 

Algemene voorwaarden | Sitemap | Cookies