Oprichter van Rezulto, Dirkje van den Nulft, zei ooit: “Verhalen bieden kinderen niet alleen inlevingsvermogen, het vermogen tot verbeelding en een mooie inhoud; door een verhaal te kiezen die net boven het niveau zit van de leerlingen, worden nieuwe woorden opgepikt en activeer je belangstelling voor boeken.” Voorlezen is een goede manier om jouw leerlingen te introduceren met een thema zoals Valentijnsdag. Ontdek onze top 5 van boeken over de liefde.

1. “Raad eens hoeveel ik van je hou” door Sam McBratney

Aanbevolen leeftijd: 2-6 jaar

Dit klassieke prentenboek vertelt het verhaal van Hazeltje en Grote Haas, die met elkaar concurreren om uit te drukken hoeveel ze van elkaar houden. Een prachtig verhaal waarin allerlei woorden met het thema liefde worden overgebracht.



2. “Kikker is verliefd” door Max Velthuijs

Aanbevolen leeftijd: 3-6 jaar

In dit klassieke prentenboek van Max Velthuijs ontdekt Kikker het gevoel van verliefdheid. Het verhaal is eenvoudig, liefdevol en perfect geschikt voor jonge kinderen.


3. “Omdat ik je zo graag zie” door Milja Praagman

Aanbevolen leeftijd: 3-8 jaar

Milja beschrijft de lieve relatie tussen oma en haar kleinkind Ibi terwijl ze samen de stad verkennen. Een prachtig boek waarin de belevingswereld van de leerlingen op allerlei vlakken wordt vergroot.


4. “Ik blijf altijd bij jou” door Smriti Halls en Steve Small

Aanbevolen leeftijd: 3-7 jaar

Dit boekje op rijm beschrijft de vriendschap tussen Eekhoorn en Beer. Soms worden de twee gek van elkaar, maar als ze elkaar niet zien gaan ze de ander missen. Vrienden zijn is niet altijd makkelijk, blijkt in dit geestige kinderboek.


5. “Beer is op Vlinder” door Annemarie van Haeringen

Aanbevolen leeftijd: 3-8 jaar

Drievoudig Gouden Penseel-winnares Annemarie van Haeringen beschrijft de wondere wereld van verliefd zijn. Een tijdloos verhaal over de liefde, dat ontzettend leuk is om voor te lezen.


Lees verder

Woorden zijn de basis om goed mee te kunnen doen op school

Een beperkte woordenschat bij kinderen is een voorspeller van minder sociaal-maatschappelijk succes op latere leeftijd. Daarom is vroegtijdig inzetten op taalonderwijs essentieel. In een interview met Dirkje van den Nulft, medeoprichter van Rezulto, en Marieke Boers, trainer bij Rezulto en NT2-docent,

Verder lezen