Welkom op de trainerspagina van Rezulto

Hier vind je onze laatste nieuwsbrieven, social media posts en andere bestanden.

Veel basisscholen verzorgen onderwijs aan kinderen die als nieuwkomers Nederland zijn binnengekomen. Andere scholen zullen ermee te maken gaan krijgen. Dit stelt hen voor nieuwe uitdagingen. Deze handreiking vult – naar we hopen – een deel van het gat tussen vragen uit het werkveld en wetenschappelijke inzichten in (tweede)taalonderwijs.

Lees het artikel

gedeeld door Jolanda – februari 2024

Peuters zonder enige kennis van het Nederlands hebben waarschijnlijk onvoldoende baat bij de voorschoolse programma’s Puk & Co en Piramide. Dit blijkt uit een literatuurstudie.

Lees het artikel

Een inventarisatie van empirisch onderzoekvan 2004 tot 2017

SLO nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling

Mariëtte Hoogeveen en Helge Bonset

Lees het artikel

Kinderen met een grote woordenschat hebben op school profijt van hun woordkennis. Met name bij begrijpend lezen is een goede woordenschat essentieel om tot tekstbegrip te komen. Het ontwikkelen van een inspirerende woordenschatcultuur in je klas zorgt voor een duurzame woordenschatontwikkeling en vooral voor meer plezier in het leren van nieuwe woorden.

Lees het artikel

 

Woordenschatontwikkeling bij kinderen van 10-13 jaar met een taalontwikkelingsstoornis

Lees het artikel

 

Teaching Vocabulary in the Early Childhood Classroom

Lees het artikel

Een brochure over de relatie tussen taal vaardigheid en schoolsucces

Lees het artikel

Het effect van training op leerkrachtgedrag en leerlingprestaties

Lees het artikel

Als je zelf terugblikt op je schoolcarrière, dan zijn er meestal wel één of meerdere favoriete leerkrachten die je zijn bijgebleven. Deze leerkrachten betekenen iets voor je omdat ze je als persoon hebben aangesproken, omdat ze gepassioneerd voor de klas stonden of omdat ze je hebben uitgedaagd je grenzen te verleggen. Ze hebben rechtsreeks en onrechtstreeks je leven mee bepaald. Misschien ben je net omwille van hen in een bepaalde richting verder gaan studeren; misschien heb je via hen extra kansen gekregen of misschien hebben ze wel een beter en gelukkiger mens van je gemaakt.

In elk geval: een leerkracht kan wel degelijk het verschil maken.

Lees het artikel

Wat kun je als schoolleider of als leerkracht doen om de woordenschat van leerlingen te stimuleren? 

Lees het artikel

Elke schooldag zijn pedagogisch medewerkers en leerkrachten druk bezig om jonge kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling en hen een zo goed mogelijke leeromgeving te bieden.

Passen systematische woordenschatuitbreiding en toetsen daar ook in?

Lees het artikel

Voor het bereiken van een goed taalniveau moeten jonge kinderen veel taal horen, en veel taal gebruiken. Zo is interactie met volwassenen onmisbaar voor het leren en leren gebruiken van nieuwe woorden. Maar hoe geef je alle kinderen, ook de taalzwakkere of stille kinderen de kans om hun zegje te doen in de klas? Hoe zorg je dat de interactie prikkelend is en vooral dat kinderen steeds beter gaan praten? Tips voor in de praktijk.

Lees het artikel