Welkom op de trainerspagina van Rezulto

Hier vind je onze laatste nieuwsbrieven, social media posts en andere bestanden.

Recente berichten op LinkedIn

Leerkracht voor de klas

Praktijkverhaal

Bij het Viertaktmodel van Van den Nulft & Verhallen staat het voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren van woorden centraal. Onderwijsdeskundigen Veronique Rijkenberg en Marije Oomens raden voor kleuters aan om om elke dag een LOGO 3000 plaat centraal te stellen, waarbij je attributen integreert die zowel thuis als in het klaslokaal beschikbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld in de kring beginnen met voorbewerken en semantiseren, waarna gedurende de dag consolideren en controleren aan bod komen.

Woordenschat trainer Jeanne

Ontmoet onze trainers

Door middel van speelse consolideeroefeningen kunnen kinderen woorden oefenen en worden ze gestimuleerd om meer taal te gebruiken. Benieuwd hoe je dit in de praktijk kunt brengen? Wij hebben een leuke tip van Veronique De Boer-Rijkenberg en Marije Oomens De Jong voor je!

Kinderen die lezen

Consolideren

Op zoek naar inspiratie voor consolideeractiviteiten? Lees onze blog!

Laat je creativiteit de vrije loop en probeer het gewoon! Zelf leuke activiteiten verzinnen maakt je werk ontzettend leuk en het houdt je alert. Jij bent de drijvende kracht achter die effectieve lessituatie!

Praktijkverhaal

Veel van onze trainers, werken ook in de praktijk. Woordenschat is belangrijk voor kinderen voor de rest van hun schoolloopbaan, maar ook voor hun leerplezier. Onze trainer Judith heeft een mooi verhaal uit de praktijk waaruit dit blijkt. Ze vertelt:

Consolideeractiviteit

Het stopspel

Door middel van speelse consolideeroefeningen kunnen kinderen woorden oefenen en worden ze gestimuleerd om meer taal te gebruiken. Benieuwd hoe je dit in de praktijk kunt brengen? Wij hebben een leuke tip van Veronique De Boer-Rijkenberg en Marije Oomens De Jong voor je!

Consolideren

Op zoek naar inspiratie voor consolideeractiviteiten? Lees onze blog!

Laat je creativiteit de vrije loop en probeer het gewoon! Zelf leuke activiteiten verzinnen maakt je werk ontzettend leuk en het houdt je alert. Jij bent de drijvende kracht achter die effectieve lessituatie!

Ontmoet onze trainers

Judith is docent Nederlands en begrijpt daarom als geen ander het belang van woordenschatonderwijs. Ze traint Met woorden in de weer®, LOGO en Wereld vol Woorden.

Ontvang onze nieuwsbrief!

Op dit moment ontvangen basisscholen een jaar aanvullende financiering vanaf de datum dat kinderen in Nederland aankomen. Echter, vanwege de druk op opvang en nieuwkomersonderwijs duurt het soms lang voordat kinderen naar school gaan. Dit leidt tot verlies van een deel van de financiering.

Logo van Lowan

Tips afscheid nemen

Dagelijks worden er in Nederland kinderen uitgezet of overgeplaatst naar een andere school. Leerlingen en leerkrachten in het nieuwkomersonderwijs zijn dan ook regelmatig bezig met welkom heten en afscheid nemen. Dit roept verschillende reacties en vragen bij hen op, zoals ‘Wat kan ik als leerkracht doen als een leerling onverwacht vertrekt?’. LOWAN schreef hier een interessant artikel over.

Logo-digitaal gebruikers

LOGO-digitaal gebruikers

LOGO-digitaal is ons digitale spelletjesplatform 🧩. Dit platform bevat verschillende oefeningen die helpen bij het consolideren van de woorden die in de klas zijn behandeld. Kinderen kunnen via de computer, zowel op school als thuis, verschillende activiteiten herhalen totdat ze de woorden volledig beheersen. Dit schooljaar maken er meer dan 105.000 kinderen gebruik van LOGO-digitaal!

Quote

Durf keuzes te maken

Leerkrachten weten vaak niet exact waaróm ze bepaalde woorden aanbieden en hóe ze die woorden aanbieden. Weet jij ook niet zeker waarom en hoe je dit moet doen? Tijdens de training 𝘔𝘦𝘵 𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘦𝘳 wordt hier aandacht aan besteed!

Moniek Sanders trainer bij Rezulto

Ontmoet onze trainers

Trainer Moniek is gespecialiseerd in NT2-onderwijs en is schooldirecteur van de nieuwkomersschool Kuna Mondo. Haar gouden tip voor woordenschatonderwijs is een beleidsmatige.

Margriet Sitskoorn tijdens een lezing

Margriet Sitskoorn

Margriet Sitskoorn is professor aan Tilburg University en ze doet onderzoek naar de invloed van de omgeving en je gedrag op je hersenen. We vroegen of Margriet een gouden tip heeft voor leerkrachten omtrent taalonderwijs, daarop antwoordde ze: Je moet ervoor zorgen dat in het onderwijs altijd verwondering en nieuwe ervaringen zit én dat je ook voldoende herhaalt. Er moet een goede balans zijn.

Ontvang onze nieuwsbrief!

Heb jij je al ingeschreven voor onze nieuwsbrief? Elk kwartaal sturen we een inhoudelijke nieuwsbrief bomvol met praktische tips en interessante artikelen over woordenschatonderwijs. Aankomende nieuwsbrief gaat over gamification en onderwijs in een digitale wereld. Meld je aan en ontvang deze week de nieuwsbrief.

Ontmoet onze trainers

Marieke is een van onze gepassioneerde LOGO-trainers. Met haar achtergrond als NT2-docent en onderwijsadviseur taal, begrijpt ze als geen ander het belang van woordenschatonderwijs.

H
aar gouden tip voor woordenschatonderwijs? 

Suikerfeest

Volgende week is het Suikerfeest! En wij hebben speciaal voor deze gelegenheid een extra praatplaat gemaakt. Print de praatplaat uit en hang hem in de woordmuur. Laat jouw leerlingen praten met elkaar!

Fijne Pasen!

Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen staan bijna voor de deur. Bobbie heeft 7 paaseieren verstopt op deze foto. Kun jij de paaseieren vinden met jouw leerlingen?

Met woorden in de weer

Tijdens de 𝘔𝘦𝘵 𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘦𝘳 trainingen hoort trainer Bas vaak dat leerkrachten bepaalde methoden gebruiken, omdat die methode ook wordt getoetst. Maar basisscholen mogen zelf bepalen wat er getoetst wordt.

Aftermovie woordenschatfestival

Bekijk de terugblik van het Woordenschatfestival in het Spoorwegmuseum.

Taal en denkvermogen

Heb jij weleens nagedacht over wat taal betekent voor je denkvermogen? 

Een interview met Özcan Akyol

Tijdens het Woordenschatfestival op 24 januari 2024 beantwoordde Özcan Akyol drie bezoekersvragen. Ben jij benieuwd naar zijn kijk op taalonderwijs? Kijk dan snel verder!

Pjotr op het woordenschatfestival

Bekijk de bijdrage van Pjotr op LinkedIn die een prachtige bijdrage kwam brengen op het Rezulto Woordenschatfestival

Terugblikken op het woordenschatfestival

Een kleine terugblik op het woordenschatfestival: 𝘔𝘦𝘵 𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯 𝘰𝘱 𝘳𝘦𝘪𝘴. Wat een opkomst! Wij hebben genoten van alle deelnemers, sprekers, lezingen, Q&A's, workshops en een prachtig optreden - een dag vol met kennis en een dag waar we woordenschat op #𝟏 hebben gezet.

Woorden aanbieden

Als leerkrachten alleen uitgaan van de selectie woorden die een methode aanbiedt, en de uitvoering doen ze zoals de methode voorschrijft, wil dat niet per se zeggen dat dat de beste manier is. Daarbij zijn dat ook niet altijd de beste woorden voor die kinderen op dat moment.” Selecteer het aanbod van woorden uit een betekenisvolle context die je die dag centraal hebt staan.

Laatste kans: registreer je nu voor het woordenschatfestival

Heb jij je kaartje weten te bemachtigen voor het woordenschatfestival? De plek voor waar iedereen in het woordenschatonderwijs zijn hart kan ophalen. Volgende week is het eindelijk zover! Dan komen we met zijn allen bijeen om kennis uit te delen, te luisteren naar sprekers en mee te doen aan lezingen en workshops. Wij kunnen niet wachten! Ga naar de website en pak jouw laatste kans om erbij te zijn.

Ontdek Met woorden in de weer

Met woorden in de weer is een aanpak ontwikkeld door Dirkje van den Nulft en Marianne Verhallen. De aanpak beoogt een verbreding en verdieping van woordkennis bij leerlingen. Om dit te bereiken richt de aanpak zich op verbetering van de leerkrachtvaardigheden.

"Woordenschat gaat ook om conceptuele ontwikkeling"

Het interessante aan woordenschat is dat het niet alleen draait om de communicatieve ontwikkeling maar dat het ook gaat om conceptuele ontwikkeling.” Dirkje legt uit dat elk woord dat een kind leert, bijdraagt aan meer kennis over de wereld of meer taalbegrip. “Een woord is ook een klein brokje kennis: taalkennis of conceptuele kennis. Vanuit dit gegeven kun je bedenken dat hoe meer woorden een kind kent en hoe beter ze onderling verbonden zijn (netwerkopbouw), hoe meer kennis het kind van de wereld heeft.

De gouden tip van Harald als het gaat om LOGO: gebruik de handleiding!

Gebruik de handleiding en de leerkrachtkaart en gebruik het zoals het opgeschreven is. Maak het jezelf niet te moeilijk. De achtergrond daarvan is, dat als je dat doet, je meer grip krijgt op wat je aan het doen bent. Dus doe dit niet gedachteloos, maar reflecteer op de vraag; Snap ik waarom dit zo is opgeschreven? Want het doel is niet leren werken met een methodiek, maar jij moet grip krijgen op hoe de woordenschatontwikkeling van kinderen werkt en hoe LOGO daar een bijdrage aan kan leveren.

Spreker op ons Woordenschatfestival Erik Meester

Erik Meester is pedagoog en docent aan de Radboud Universiteit. Hij neemt je mee in hoe je woorden kunt laten beklijven bij kinderen door middel van storytelling. Wil jij zijn TED-talk bijwonen? Kom dan naar het woordenschatfestival op 24 januari 2024!

Harald Weessies: "Als je met LOGO werkt, houd het simpel"

Leerkrachten zijn vaak creatieve geesten en ze organiseren graag en het zijn doeners. Met het LOGO materiaal is er een aanleiding om een fantastisch toneelstuk in elkaar te zetten, met een verkleedpartij en alles erop en eraan. En soms staat dit ook als aanwijzing op de leerkrachtkaart. Maar dat kan ertoe leiden dat het dan onduidelijk wordt om welke woorden het gaat. Want als je heel veel tijd steekt in het toneelstuk opvoeren, dan staan de doelwoorden vaak niet meer centraal. Onbewust gebruik je dan steeds meer taal waardoor kinderen eigenlijk overspoeld worden met veel meer taal dan wenselijk is.

Spreker op ons Woordenschatfestival Eus Akyol

Elke week maken we een spreker bekend die op het woordenschatfestival, op 24 januari 2024, komt spreken! Deze week is dat schrijver en columnist Eus Akyol. Hij deelt zijn verhaal over het op jonge leeftijd leren van een nieuwe taal. Benieuwd naar zijn verhaal?

Leren selecteren

Als leerkracht is het selecteren van woorden belangrijk. Om de LOGO-kaarten in te delen heb je jouw thema- of jaarplanning en de registratielijsten van LOGO nodig. Bereken hoeveel clusters je nodig hebt per thema. Bekijk vervolgens per thema welke woorden/clusters uit de registratielijst daarbij passen. Herhaal dit voor elk thema en zo heb jij de woorden geselecteerd en ingedeeld in een mum van tijd!

Woorden leren aan peuters

Bij kinderen en peuters begint woorden leren bij het verklanken van een woord. Het verlenen van een betekenis verloopt niet vanuit het zien van een woord of letters, maar doordat je in staat bent om die woorden te verklanken. Kinderen leren de betekenis van een woord niet omdat ze weten hoe je het woord ‘kip’ moet schrijven, maar omdat ze weten dat die klank verwijst naar een beest met vleugels. 

Pas later leren ze dat de klanken ook tekens hebben. Daarom moet je kinderen ook veel voorlezen omdat je dan de leesmoeilijkheden wegneemt. Dan hoor je de juiste verklanking en dan blijft alleen over wat onbekend is. Woordleren kan niet vroeg genoeg beginnen!

NRC: Er is maar één onderwijs-thema: het rampzalige tekort aan leraren

Het lerarentekort is verdwenen, schrijft docent geschiedenis Jasper Rijpma. „Dat is althans de indruk die gewekt wordt op basis van de berichtgeving uit Den Haag. Geen woord over het lerarentekort in de Troonrede. Niets over de alarmerend oplopende tekorten tijdens de Algemene Beschouwingen. Je moet het vergrootglas erbij houden om de term terug te vinden in de verkiezingsprogramma’s. Bij de verkiezingen in november lijkt onderwijs überhaupt geen issue te zijn. En dat terwijl de nood zo hoog is.”

muziek in de klas

Extra woordenschat-oefening: gatenteksten van bekende liedjes

Muziek maakt leren leuker! Onze extra woordenschatoefening maakt het mogelijk om muziek te luisteren en te leren tegelijkertijd! Met deze leuke gatenteksten kunnen jouw leerlingen hun woordenschat verbeteren terwijl ze luisteren naar hun favoriete Nederlandse muziek. 

Rezulto's Woordenschat-festival

Rezulto heeft geweldig nieuws! Op 24 januari 2024 is het tijd voor Rezulto's 4e Woordenschatfestival met als thema 'Met woorden op reis'.

Met inspirerende sprekers, lezingen, workshops en tips uit de praktijk kan iedereen die woordenschat onderwijst zijn of haar hart ophalen. De volgende thema's komen namelijk ter sprake: werken met de 4-takt, semantiseren, taalontwikkeling bij peuters (KDV), leren selecteren, woordenschat binnen NT2-onderwijs, ouderbetrokkenheid en meer. Zo deelt schrijver en columnist Eus Akyol zijn verhaal over het op jonge leeftijd leren van een nieuwe taal.