De producten
van Rezulto
Met trainingen en lesmateriaal helpen wij jou om de woordenschat van jouw leerlingen de vergroten.
De basis van ons onderwijsmateriaal
Bij alle materialen die we ontwikkelen baseren we ons op wetenschappelijke inzichten over hoe kinderen woorden leren. We weten wat wel en niet werkt. Daardoor sluiten we aan op wat kinderen en leerkrachten in de dagelijkse lespraktijk nodig hebben.
Ons leidend principe bij de ontwikkeling van lesmaterialen is: Leerkrachten de kennis en vaardigheden in handen geven om goed woordenschatonderwijs te geven, zodat hun leerlingen de benodigde woordenschat opbouwen. Wetenschappelijke inzichten zetten we om in praktische, compleet uitgewerkte materialen die bewezen effectief zijn.
Onze training
Met woorden in de weer
Met woorden in de weer is een op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde aanpak die op veel scholen met succes wordt ingezet om het woordenschatonderwijs te verbeteren. Met deze aanpak verbreden en verdiepen kinderen hun woordkennis.
Ons lesmateriaal
LOGO
LOGO is aantrekkelijk materiaal om de woordenschat van kinderen uit te breiden. In elke fase van hun jonge leven, vanaf de peuterleeftijd. Beginnend bij LOGO 3000, waar kinderen ondersteuning krijgen in hun taalontwikkeling, in een doorlopende leerlijn naar LOGO groep 3 en LOGO Schooltaalwoorden (voor groep 4-5), waar leerlingen meer woord- en tekstbegrip krijgen, wat helpt met lezen.
Ons lesmateriaal
Wereld vol woorden
De thematische aanpak Wereld vol woorden is speciaal lesmateriaal voor nieuwkomers van 6 t/m 12 jaar op de basisschool. De basis van de woordenschatlijn wordt gevormd door LOGO 3000.
Sam de politieman
Sam de politieman is een vrolijk woordenschatprogramma van LOGO 3000. Met dit krachtige en korte inhaalprogramma worden woordenschatachterstanden ingehaald.
De leerlingen volgen tijdens een vakantieweek of schoolweek zelfstandig het programma.
Wetenschappelijke achtergrond
Uit onderzoek weten we veel over hoe kinderen woordenschat verwerken en welke risico’s ze lopen als ze de basiswoorden niet snel genoeg leren. Het intensiveren van woordenschatonderwijs is om twee redenen essentieel:
Woordenschatontwikkeling heeft een diepe relatie met schoolsucces
In alle vakken en bij alle lessen hebben kinderen woorden nodig om de les te kunnen begrijpen. Woordenschat is de basis om mee te kunnen doen, om mee te kunnen praten en om mee te kunnen denken. Als kinderen te weinig woorden kennen om de les te begrijpen, leren ze minder bij: dat verstoort hun verdere schoolloopbaan.
Woordenschatontwikkeling is cruciaal voor het leren lezen
Op grond van het aantal gekende woorden in de kleuterleeftijd blijkt men te kunnen voorspellen hoe goed een kind van 10 jaar begrijpend kan lezen. Dat heeft onderzoek uitgewezen. Als kinderen te weinig woorden kennen, kunnen ze de techniek van het leren lezen wel onder de knie krijgen, maar is er onvoldoende tekstbegrip. Vooral bij het lezen van schoolboekteksten lopen ze daar continu tegenaan: ook dat zal hun verdere schoolloopbaan ernstig verstoren.
Een schat aan woorden
Woordenschat raakt aan alle aspecten van taal: spreken, schrijven, luisteren, lezen. We moeten een bepaalde woordenschat hebben om effectief met anderen te kunnen communiceren.
Een goede woordenschat speelt ook een grote rol bij de leesontwikkeling: met een geringe woordenschat kom je bij het lezen van een tekst te veel woorden tegen die je niet kent. Ga maar na: je moet 95% van de woorden in een tekst kennen om de tekst te kunnen begrijpen.
Er is veel binnen- en buitenlands onderzoek naar woordenschat gedaan waaruit een duidelijk beeld rijst: kinderen met een grote woordenschat doen het beter op school. De directe correlatie tussen woordenschat en schoolsucces staat onomstotelijk vast.
School is echter niet de enige factor in dit geheel. Integendeel: het blijkt juist dat de thuissituatie een heel grote rol speelt bij de ontwikkeling van de woordenschat. Kinderen die opgroeien in een taalrijke omgeving, met wie de ouders elke dag praten, spelletjes doen en boeken voorlezen, horen veel meer woorden en hebben daardoor bij de start van groep 3 al een veel grotere woordenschat.
Intentioneel woordenschatonderwijs op school is essentieel, maar het incidenteel woordleren is net zo belangrijk. Een rijk taalklimaat is daarvoor voorwaarde, zowel op school als thuis.
Alle kinderen gelijke kansen
Rezulto is dé woordenschatexpert in Nederland. Wij helpen kinderen in hun taal- en woordenschatontwikkeling en ondersteunen hen daarmee ook in hun communicatieve, cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkeling. Wat betreft schoolprestaties blijkt uit talloze nationale en internationale onderzoeken dat een beperkte woordenschat vrijwel altijd leidt tot slechte schoolresultaten.
Het is onze overtuiging dat alle kinderen recht hebben op optimale leeromstandigheden ongeacht hun achtergrond of startpositie. Deze overtuiging is onze leidraad bij de ontwikkeling van onze materialen en trainingen. Daarmee willen wij de motor achter structurele verbeteringen in het taal- en woordenschatonderwijs zijn.
De sleutel zijn de leerkrachten: wij trainen hen om adequaat woordenschatonderwijs te geven en ondersteunen hen daarbij met vrolijke en aantrekkelijke lesmaterialen. Via de leerkrachten hopen wij ons uiteindelijke doel te bereiken: kansengelijkheid voor alle kinderen.
Onze wens alle kinderen gelijke kansen te bieden heeft ons ook geïnspireerd om speciaal voor Nieuwkomers lesmaterialen te ontwikkelen. Deze kinderen hebben immers nóg meer in te halen dan kinderen die in Nederland uit Nederlandse ouders geboren zijn: zij spreken thuis een andere taal dan op school en op straat en moeten hun weg weten te vinden in deze twee soms zeer verschillende werelden.
Juiste ondersteuning
Amstelveen is een van de gemeenten in Nederland met de meeste buitenlandse kenniswerkers. De gemeente wil dat meertalige peuters met een uitgebreider woordenschat naar de basisschool gaan en koos voor dat doeleinde voor LOGO 3000. In samenwerking met Rezulto is een maatwerktraject ontwikkeld voor pedagogisch medewerkers, waarbij de medewerkers leren hoe ze LOGO 3000 in de groep kunnen toepassen, en ook de ouders bij dit leerproces kunnen betrekken.
Lees hier meer over het project.
Sinds jaar en dag verzorgt Rezulto Met woorden in de weer trainingstrajecten voor cluster 2-scholen. Op deze scholen worden kinderen ondersteund die slechthorend, doof of doofblind zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben. Onze gespecialiseerde trainers weten precies aan welke eisen de trainingen voor de leerkrachten van deze scholen moeten voldoen. Na afronding van de Met woorden in de weer trainingen zijn leerkrachten voldoende geëquipeerd om de kinderen in hun taalleerproces de juiste ondersteuning te bieden.
Door de oorlog in Oekraïne staat het Nieuwkomersonderwijs in Nederland meer dan ooit in de belangstelling. Al ruim vóór deze tijd heeft Rezulto in samenwerking met Stichting Kinderpostzegels de woordenschatmethode Wereld vol woorden ontwikkeld. Nieuwkomersscholen, taal- en schakelklassen maken gebruik van deze thematische methode om hun kinderen snel op het gewenste peil te brengen om naar het reguliere onderwijs te kunnen doorstromen.
Laat je horen!
Waarmee kunnen we je helpen? Heb je een vraag over onze trainingen of materialen? We zijn van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar, of stuur ons een email.
Lesmateriaal
Onze lesmaterialen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en worden met veel zorg en deskundigheid samengesteld. Aan de woordenschataanpak LOGO en de nieuwkomersmethode Wereld vol Woorden heeft een team van leerkrachten meegewerkt; zo hebben wij de aansluiting met de praktijk en de toepasbaarheid geborgd.
Uiteraard blijven we echter doorlopend vernieuwen. In dat kader zijn opmerkingen en aanwijzingen van jullie, onze gebruikers, essentieel voor ons. Laat je stem horen, wij zijn je er dankbaar voor!
Trainingen
Loop je in je woordenschat-lespraktijk tegen dingen aan die je niet zelf binnen je team kunt oplossen? Laat het ons weten! Vragen of knelpunten uit de dagelijkse lespraktijk zijn voor ons waardevolle aanknopingspunten om onze trainingen verder te verfijnen.
Een deel van onze trainers is zelf tevens leerkracht en levert vanuit die ervaring nuttige input bij het aanpassen van bestaande trainingen of het ontwerpen van nieuwe trainingen. Maar we horen ook graag waar jij tegenaan loopt en waar je een passende training voor zou willen volgen.
Digitaal Lesmateriaal
Heb je vragen of opmerkingen over LOGO digitaal? Neem contact op met onze helpdesk. De helpdesk is op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 16.00 via 085 9024886. Of stuur een mail naar logohelpdesk@rezulto.nl.
Om je zo goed te kunnen helpen is het belangrijk om de naam van je school, het BRIN-nummer en een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van je probleem te vermelden.
Onze helpdesk is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 16.00 via telefoonnummer: 085 9024886.
Ontvang onze woordenschattips in je mailbox
Meld je aan voor de maandelijkse Rezulto nieuwsbrief vol woordenschattips en ontvang een LOGO-praatplaat om direct mee aan de slag te gaan.