Een kleine woordenschat – grote gevolgen

Uit recent onderzoek van de Universiteit van Utrecht blijkt dat de woordenschat van jonge kinderen is afgenomen, wat heeft geleid tot een tragere sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit maakt het des te belangrijker om als gemeente in te grijpen en kinderen vroegtijdig te ondersteunen in hun taalontwikkeling. 

Een beperkte woordenschat verhindert dat kinderen kunnen meedoen, meedenken en meepraten, zowel op school als daarbuiten. Woordenschat is meer dan alleen woorden leren; het is essentieel voor interactie, begrip en verbinding. Zonder goede communicatieve vaardigheden blijven kinderen achter in hun sociale ontwikkeling, wat invloed heeft op hun interacties en hun deelname aan de maatschappij.

Het belang van een goede woordenschat

Van Den Nulft & Verhallen

De Rezulto lijn voor gemeenten

Rezulto biedt een reeks trainingen, programma’s en producten die specifiek gericht zijn op het versterken van de woordenschatontwikkeling bij kinderen in de gemeente. Wij helpen gemeenten om gerichte interventies te implementeren die pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ouders ondersteunen in het verbeteren van de woordenschat van jonge kinderen.

 
Advies voor gemeenten
We denken en praten graag mee over het aanpakken van woordenschatachterstanden binnen de gemeente.
 

Training voor pedagogisch medewerkers

Wij geven specifieke training gericht op woordenschatontwikkeling bij jonge kinderen en het toepassen van effectieve methoden.

 

Training voor leerkrachten in voor- en vroegschoolse educatie

Leerkrachten krijgen tools en technieken om woordenschat te stimuleren in de eerste jaren van het onderwijs.

 

Training voor basisschoolleerkrachten

Trainingen die gericht zijn op het verder ontwikkelen van taalvaardigheden van kinderen in de basisschoolleeftijd.
 

Ouderbetrokkenheidstraining

Ouderbetrokkenheid is essentieel voor taalontwikkeling. Wij trainen leerkrachten en pedagogisch medewerkers om ouders eenvoudig te betrekken bij de woordensschatontwikkeling van hun kind.
 

LOGO Peuters

Een wetenschappelijk onderbouwd programma dat kinderen helpt om 500 woorden te leren vóór ze naar de basisschool gaan.
 

LOGO 3000

Voor kinderen van de basisschoolleeftijd is LOGO 3000 de manier om woordenschat verder uit te bouwen en achterstanden in te halen.
Amstelveen Logo-3000

Rezulto casus

Het woordenschattraject van Gemeente Amstelveen

In 2021 startte de gemeente een traject om in peutergroepen actief aan de woordenschat van jonge kinderen te werken. Pedagogisch medewerkers werden getraind in het effectief aanbieden van woorden aan kinderen, met behulp van het LOGO Peuters-programma. Ook werden ouders actief betrokken bij het leerproces.

 

Een schat aan woorden

Woordenschat raakt aan alle aspecten van taal: spreken, schrijven, luisteren, lezen. We moeten een bepaalde woordenschat hebben om effectief met anderen te kunnen communiceren.

Een goede woordenschat speelt ook een grote rol bij de leesontwikkeling: met een geringe woordenschat kom je bij het lezen van een tekst te veel woorden tegen die je niet kent. Ga maar na: je moet 95% van de woorden in een tekst kennen om de tekst te kunnen begrijpen.

Er is veel binnen- en buitenlands onderzoek naar woordenschat gedaan waaruit een duidelijk beeld rijst: kinderen met een grote woordenschat doen het beter op school. De directe correlatie tussen woordenschat en schoolsucces staat onomstotelijk vast.

School is echter niet de enige factor in dit geheel. Integendeel: het blijkt juist dat de thuissituatie een heel grote rol speelt bij de ontwikkeling van de woordenschat. Kinderen die opgroeien in een taalrijke omgeving, met wie de ouders elke dag praten, spelletjes doen en boeken voorlezen, horen veel meer woorden en hebben daardoor bij de start van groep 3 al een veel grotere woordenschat.

Intentioneel woordenschatonderwijs op school is essentieel, maar het incidenteel woordleren is net zo belangrijk. Een rijk taalklimaat is daarvoor voorwaarde, zowel op school als thuis.

 

Alle kinderen gelijke kansen


Rezulto is dé woordenschatexpert in Nederland. Wij helpen kinderen in hun taal- en woordenschatontwikkeling en ondersteunen hen daarmee ook in hun communicatieve, cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkeling. Wat betreft schoolprestaties blijkt uit talloze nationale en internationale onderzoeken dat een beperkte woordenschat vrijwel altijd leidt tot slechte schoolresultaten.

Het is onze overtuiging dat alle kinderen recht hebben op optimale leeromstandigheden ongeacht hun achtergrond of startpositie. Deze overtuiging is onze leidraad bij de ontwikkeling van onze materialen en trainingen. Daarmee willen wij de motor achter structurele verbeteringen in het taal- en woordenschatonderwijs zijn.


De sleutel zijn de leerkrachten: wij trainen hen om adequaat woordenschatonderwijs te geven en ondersteunen hen daarbij met vrolijke en aantrekkelijke lesmaterialen. Via de leerkrachten hopen wij ons uiteindelijke doel te bereiken: kansengelijkheid voor alle kinderen.


Onze wens alle kinderen gelijke kansen te bieden heeft ons ook geïnspireerd om speciaal voor Nieuwkomers lesmaterialen te ontwikkelen. Deze kinderen hebben immers nóg meer in te halen dan kinderen die in Nederland uit Nederlandse ouders geboren zijn: zij spreken thuis een andere taal dan op school en op straat en moeten hun weg weten te vinden in deze twee soms zeer verschillende werelden.

 

Juiste ondersteuning

Amstelveen is een van de gemeenten in Nederland met de meeste buitenlandse kenniswerkers. De gemeente wil dat meertalige peuters met een uitgebreider woordenschat naar de basisschool gaan en koos voor dat doeleinde voor LOGO 3000. In samenwerking met Rezulto is een maatwerktraject ontwikkeld voor pedagogisch medewerkers, waarbij de medewerkers leren hoe ze LOGO 3000 in de groep kunnen toepassen, en ook de ouders bij dit leerproces kunnen betrekken.

Lees hier meer over het project.

Sinds jaar en dag verzorgt Rezulto Met woorden in de weer trainingstrajecten voor cluster 2-scholen. Op deze scholen worden kinderen ondersteund die slechthorend, doof of doofblind zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben. Onze gespecialiseerde trainers weten precies aan welke eisen de trainingen voor de leerkrachten van deze scholen moeten voldoen. Na afronding van de Met woorden in de weer trainingen zijn leerkrachten voldoende geëquipeerd om de kinderen in hun taalleerproces de juiste ondersteuning te bieden.

Door de oorlog in Oekraïne staat het Nieuwkomersonderwijs in Nederland meer dan ooit in de belangstelling. Al ruim vóór deze tijd heeft Rezulto in samenwerking met Stichting Kinderpostzegels de woordenschatmethode Wereld vol woorden ontwikkeld. Nieuwkomersscholen, taal- en schakelklassen maken gebruik van deze thematische methode om hun kinderen snel op het gewenste peil te brengen om naar het reguliere onderwijs te kunnen doorstromen.

 

Laat je horen!

 

Waarmee kunnen we je helpen? Heb je een vraag over onze trainingen of materialen? We zijn van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar, of stuur ons een email.

Lesmateriaal
Onze lesmaterialen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en worden met veel zorg en deskundigheid samengesteld. Aan de woordenschataanpak LOGO en de nieuwkomersmethode Wereld vol Woorden heeft een team van leerkrachten meegewerkt; zo hebben wij de aansluiting met de praktijk en de toepasbaarheid geborgd.

Uiteraard blijven we echter doorlopend vernieuwen. In dat kader zijn opmerkingen en aanwijzingen van jullie, onze gebruikers, essentieel voor ons. Laat je stem horen, wij zijn je er dankbaar voor!


Trainingen

Loop je in je woordenschat-lespraktijk tegen dingen aan die je niet zelf binnen je team kunt oplossen? Laat het ons weten! Vragen of knelpunten uit de dagelijkse lespraktijk zijn voor ons waardevolle aanknopingspunten om onze trainingen verder te verfijnen.

Een deel van onze trainers is zelf tevens leerkracht en levert vanuit die ervaring nuttige input bij het aanpassen van bestaande trainingen of het ontwerpen van nieuwe trainingen. Maar we horen ook graag waar jij tegenaan loopt en waar je een passende training voor zou willen volgen.

Digitaal Lesmateriaal

Heb je vragen of opmerkingen over LOGO digitaal? Neem contact op met onze helpdesk. De helpdesk is op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 16.00 via 085 9024886. Of stuur een mail naar logohelpdesk@rezulto.nl.

Om je zo goed te kunnen helpen is het belangrijk om de naam van je school, het BRIN-nummer en een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van je probleem te vermelden.

Onze helpdesk is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 16.00 via telefoonnummer: 085 9024886.

Neem contact met ons op

Benieuwd naar hoe wij jouw gemeente kunnen helpen met het voorkomen van woordenschatachterstanden? Neem contact met ons op voor meer informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken.

Contactformulier

Gegevens